'Thoughts on Compassion for Compassion'
Over mijn kunst
About my art
‘Odin’s Eye’ versie 1, 2023
In de Scandinavische mythologie is Odin de oppergod. Odin heeft de bron van Wijsheid ontdekt: de bron van de reus Mimir. Mimir staat Odin toe om een slok te nemen uit die bron, maar in ruil voor één oog. Odin staat zijn oog af. Het komt op de bodem van de bron te liggen.
Een parabel.
Wij kunnen uit ons diepste innerlijk Wijsheid putten en de moeilijkheden van onze medemensen waarnemen. Die innerlijke wijsheid kan ons aansporen om altruïstisch te handelen.
In Scandinavian mythology, Odin is the chief god. Odin has discovered the source of Wisdom: the source of the giant Mimir. Mimir allows Odin to take a sip from that well, but in exchange for one eye. Odin gives up his eye. It ends up at the bottom of the well.
A parable:
We can draw from our deepest inner Wisdom and perceive the difficulties of our fellow human beings. This inner wisdom can encourage us to act altruistically.
‘Waringin’ versie 1, 2023
Een rivier gecombineerd met een Waringin-boom met luchtwortels, die als ze de grond raken weer bomen worden. Een rivier wordt regelmatig als symbool gebruikt voor het doorgeven van Universele Wijsheid. Denk bijvoorbeeld aan de Ganges als heilige rivier.
Het idee van de Waringin komt uit het Boeddhisme. Een symbool van de samenwerking van de Boeddha’s en Bodhisattva’s van Mededogen die Universele Wijsheid doorgeven en de mensheid ondersteunen in zichzelf het betere te ontdekken.
A river combined with a Waringin tree with aerial roots, which become trees again when they touch the ground. A river, like for example the Ganges, is regularly used as a symbol for the passing on of Universal Wisdom.
The idea of the Waringin comes from Buddhism. A symbol of the cooperation of the Buddhas and Bodhisattvas of Compassion who pass on Universal Wisdom and support humanity in discovering the better in themselves.
‘Sol Invictus’ versie 1 en 2, 2024
De zon als een levend organisme. De zon die we zien, is volgens oude mythes het stralend voertuig van een goddelijk bewustzijn, een brandpunt van leven, dat met zijn stralen alles in het zonnestelsel verbindt. Mijn werk is een artistieke verbeelding van dit idee. Ik zie het als een symbool van leven binnen leven, van verbondenheid, van stromen binnen stromen: Panta Rhei.
The sun as a living organism. According to ancient myths, the sun we observe is the radiant vehicle of a divine consciousness, a focal point of life, which with its rays connects everything in the solar system. My work is an artistic representation of this idea. I see it as a symbol of life within life, of connection, of flow within flow: Panta Rhei.
‘Waringin’ versie 2, 2024
Een Waringin-boom met luchtwortels die als ze de grond raken weer bomen worden. Het idee van de Waringin komt uit het Boeddhisme. Een symbool van de samenwerking van de Boeddha’s en Bodhisattva’s van Mededogen die Universele Wijsheid doorgeven en de mensheid ondersteunen in zichzelf het betere te ontdekken.
Op de achtergrond is een rivier te zien die vanuit het licht stroomt. Een rivier wordt regelmatig als symbool gebruikt voor het doorgeven van Universele Wijsheid. Denk bijvoorbeeld aan de Ganges als heilige rivier.
De achtergrond, in dit werk waarin een rivier stroomt, symboliseert het kosmisch web: een ver uitgezoomde voorstelling van onze kosmos. Het universum zit vol met enorme slierten materie die zich uitstrekken tussen sterrenstelsels als een groot web. Het is de driedimensionale draderige structuur van intergalactisch gas (en donkere materie). Op de knooppunten van deze draden, waar de dichtheid het hoogst is, bevinden zich de sterrenstelsels. Dit web lijkt op de structuur van onze hersencellen. Zo boven, zo beneden.
A Waringin tree with aerial roots that become trees again when they touch the ground. The idea of the Waringin comes from Buddhism. It is a symbol of the Buddhas of Compassion and the Bodhisattvas working together to pass on universal wisdom to help humanity learn to discover the better in themselves.
The background shows a river flowing out of light. A river is regularly used as a symbol for the passing on of wisdom, universal wisdom. Think of sacred rivers. The Ganges, for example.
The background of this work, in which a river flows, symbolises the cosmic web: an enlarged image of our cosmos. The cosmos is full of giant strands of matter that stretch between galaxies like a giant web. It is the three-dimensional filamentary structure of intergalactic gas (and dark matter). At the nodes of these filaments, where the density is highest, are the galaxies. This web is similar to the structure of our brain cells. As above, so below.
‘Ginnungagap’ versie 1, 2024
Ginnungagap betekent: de afgrond van ginn. Ginn is Oudnoors en betekent: tover, magie. Het komt overeen met het Sanskriet TAT dat DAT betekent: Parabrahman in het Hindoeïsme, Het ene in het Platonisme, Tao in het Taoïsme of het onnoembare beginsel uit H.P. Blavatsky’s Geheime Leer. Ginnungagap is de kloof van schijnbare leegte, materievrije ruimte, niets of Sunyata (leegte in het Sanskriet). Het is oorspronkelijk de gapende afgrond in het scheppingsverhaal van de Edda.
'Het noordelijk deel van Ginnungagap werd door een zware ijsmassa en rijp gevuld, met regen en ijskoude wind. Maar in het zuidelijk gedeelte van Ginnungagap werd het lichter door vonken en gloeiende sintels die uit Muspelheim kwamen aanvliegen.' En toen de hete gloed de rijp en het ijs bedekte, begon dit te smelten en te druppelen. In de koude druppels ontstond leven. Vanuit Ginnungagap begonnen de werelden zich spontaan te condenseren, te vormen vanuit het niets.
Ginnungagap means: the abyss of ginn. Ginn is Old Norse and means ‘sorcery, magic’. It corresponds to the Sanskrit TAT meaning THAT, Parabrahman in Hinduism, The One in Platonism, Tao in Taoism , the unmentionable principle from H.P. Blavatsky's Secret Doctrine. Ginnungagap is the abyss of
apparent emptiness, a space free of matter, nothingness or Sunyata (emptiness/void in Sanskrit). It is originally the gaping abyss in the creation story of the Edda.
'The northern part of Ginnungagap was filled by a heavy mass of ice and frost, with rain and freezing winds. But in the southern part of Ginnungagap it was lightened by the sparks and glowing cinders that came flying in from Muspelheim.' And as the hot glow covered the frost and ice, it began to melt and drip. In the cold drops, life arose. From Ginnungagap the worlds began to condense spontaneously, to form out of nothing.
‘Cosmic Flower’ versie 1, 2024
Cosmic Flower of Flower of Life: Alles is doortrokken van hetzelfde leven. De harmonie en schoonheid die wij zien in bloemen kan bij ons verbazing oproepen over wat leven aan schoonheid kan voortbrengen.
Een bloem kan metaforisch gezien worden als een uitdrukking van kosmisch leven. Het is een symbolische uitdrukken van het Oosterse idee over leven binnen leven, sferen binnen sferen. Het idee dat alles doortrokken is van één leven dat zich differentieert (op verschillende manier manifesteert) en samenwerkt.
Cosmic Flower or Flower of Life: Everything is permeated with the same life. The harmony and beauty we see in flowers makes us marvel at what beauty life can produce.
A flower can be seen metaphorically as an expression of cosmic life. It is a symbolic expression of an ancient Eastern idea about life within life, spheres within spheres. In short, the idea that everything is imbued with a life that differentiates, manifests and interacts in different ways.
‘This, That and Beyond’ versie 1, 2023
Dit, Dat en Voorbij. In het Sanskriet betekent TAT, DAT met de betekenis van het onnoembare. Een levende kracht of beginsel achter de manifestatie die oneindig, grenzeloos is maar niet benoemd kan worden omdat het alles is. We kunnen daarover nadenken en er een beeld van opbouwen maar dat is maar een klein stukje van dit grenzeloze beginsel. Er is altijd meer, groter, veelomvattender. Daarentegen is DIT het gemanifesteerde wat wel kan worden benoemd.
Oosterse mystiek belicht het idee van ‘voorbij iets’, voorbij een grens. 'Atman' bijvoorbeeld is ons hoogste zelf, onze bron, onze spirituele ouder. Maar “voorbij
Atman” ligt 'Paramātman', de grenzeloosheid en oneindigheid. Waar een grens is, ligt voorbij die grens altijd meer.
In deze afbeelding zijn het sferen die elkaar doordringen met daarin een verticale lijn. Die lijn symboliseert de stroom van grenzeloos bewustzijn. Het Sutrâtman. Of draadzelf. Dat door verschillende gebieden of sferen afdaalt. Wij zijn die stroom van bewustzijn. En er is meer. Wat is er buiten deze grot? Denk aan Plato's verhaal, een allegorie over een grot waarin mensen schaduwen op de wanden zien.
This, That and Beyond. In Sanskrit TAT means THAT with the meaning of the unmentionable. A living force or principle behind the manifestation that is infinite, boundless but cannot be named because it is everything. We can think about that and build an image of it but then always realize that it is a limitation of the limitless principle. There is always more, bigger, more comprehensive. In contrast, THIS is the manifested which can be named.
Eastern mysticism highlights the idea of being 'beyond something', beyond a boundary. For example, 'Atman' is our highest self, our source, our spiritual parent. But 'beyond Atman' is Paramātman, the boundlessness and infinity. Where there is a limit, there is always more beyond that limit.
In this image there are spheres permeating each other with a vertical line running through them. This line symbolizes the flow of limitless consciousness. The Sutrâtman. Or the thread Self. Descending through different realms or spheres. We are this stream of consciousness. And there is endless and eternal more. What is outside this cave? Consider Plato's story, an allegory of a cave in which people see shadows on the walls.
‘Connecting the Dots’ versie 1, 2023
Verbondenheid. Een twijg van de Wereldboom. Het idee dat alles van de wortels tot de bladeren één geheel vormt. Vaak wordt de wereldboom voorgesteld met zijn wortels omhoog en de bladeren en takken omlaag.
Het idee van ‘connecting the dots’ wordt ook als symbool gebruikt om aan te geven dat we de verbanden tussen alles kunnen leren zien. Daarom wordt ook wel eens geadviseerd om die verbanden te zoeken en daarmee de eenheid in alles te leren herkennen. Volgens Oosterse wijsheid kan het zien van deze eenheid ons aanmoedigen tot mededogen en het volgen van het voorbeeld van de Boeddha's en Bodhisattva's van ik Mededogen.
Connectedness. A twig from the World Tree. The idea that everything from the roots to the leaves is one. The World Tree is often represented with its roots up and its leaves and branches down.
The idea of 'connecting the dots' is also used as a symbol to indicate that we can learn to see the connections between everything. Therefore, it is sometimes advised that we seek these connections and learn to see the oneness in everything. According to Eastern wisdom, seeing this oneness can encourage us to become compassionate and follow the example of the Buddhas and the Bodhisattvas of Compassion.
Wat mij inspireert
What inspires me
Mijn werken zijn gebaseerd op mythologische ideeën die terug te vinden zijn over de hele wereld en van alle tijden zijn. Hierin zijn patronen te zien die overal dezelfde kern hebben; dezelfde ideeën maar dan in andere, verschillende bewoordingen weergegeven.
Ideeën uit het Boeddhisme, Hindoeïsme, Noorse mythologie, Theosofie, het oude Griekenland en uit de astronomie inspireren mij. Verschillende ideeën combineer ik in één kunstwerk en probeer dat artistiek vorm te geven.
Een idee dat mij erg aanspreekt is dat alles kan worden gezien als leven of bewustzijn. Niets is zonder bewustzijn. Van het kleinste atoom tot een melkwegstelsel en groter en kleiner dan dat en op voor ons zichtbare en onzichtbare gebieden. Werkelijk alles kan worden gezien als bewustzijn. Je kan je voorstellen dat elk mathematisch punt in de ruimte een bron van bewustzijn is.
Ook kan elk bewustzijn gezien worden als een stroom van leven vanuit een centrum, bron of brandpunt afdalend in de stof. Die stroom kan symbolisch voorgesteld worden als een verticale lijn. Die lijnen kan je bijvoorbeeld zien als stralen vanuit een zon. Daarom beeld ik in al mijn werken verticale lijnen af die overal doorheen gaan. Je kijkt als het ware heen door een weefsel van levend bewustzijn.
Een anderen manier om leven of bewustzijn te symboliseren is als sferen die elkaar doordringen. Vandaar de cirkels in mijn werken.
Voor meer informatie zie ook mijn website pagina 'Pim Velthuizen' met achtergrondinformatie en ook mijn website pagina 'Compassion' met quotes die mij inspireren.
My work is based on mythological ideas found throughout the world and throughout time. In them you can see patterns that have the same core everywhere; the same ideas, but expressed different, with different words.
I am inspired by ideas from Buddhism, Hinduism, Norse mythology, Theosophy, ancient Greece and astronomy. I combine different ideas into one work of art and try to shape it in an artistic way.
One idea that really appeals to me is that everything can be seen as life or consciousness. Nothing is without consciousness. From the smallest atom to a galaxy and bigger and smaller than that and in areas that are visible and invisible to us. Truly everything can be seen as consciousness. One can imagine that every mathematical point in space is a source of consciousness.
Every consciousness can also be seen as a stream of life descending into matter from a centre, source or focal point. This flow can be represented symbolically as a vertical line. For example, these lines can be seen as rays from a sun. That is why in each of my works I depict vertical lines running through everything. It is as if one is looking through a fabric of life consciousness.
Another way of symbolizing life or consciousness is as interpenetrating spheres. Hence the circles in my works.
For more information, see also my website page 'Pim Velthuizen' with background information and also my website page 'Compassion' with quotes that inspire me.